||  ONZE MGTF 135 BROOKLANDS  ||


De MGTF 135 Brooklands

De MGTF is vanaf februari 2002 op de Nederlandse markt. In die tijd heeft deze opvolger van de MGF zich ontwikkeld tot de best verkopende cabriolet in z'n segment. Om dit succes nog eens extra te onderstrepen is er in 2003/2004 een speciale "Brooklands" editie op de markt gebracht. In januari 2004 start ons eigen verhaal van de MGTF 135 Brooklands.

Onze aankoop, deze nieuwe MGTF 135 Brooklands "Special Edition" (in de kleur: British Racing Green) "glimmend" in de showroom bij MG Rover dealer Van Leeuwen v.o.f. in Zwolle, december 2003.
Het is nog enkele weken wachten want de afgifte van het NL kenteken moet uiteraard 2004 worden is het advies van verkoper Allard Hendriksen. Ook zal onze TF worden voorzien van een originele windstop, en een radio CD speler van VDO Dayton.
In 2004 zijn er uiteindelijk 158 MGTF's nieuw verkocht in Nederland.

In 1954 stond deze MG TF in de showroom

Was de uitrusting van zijn voorganger nogal karig in vergelijking met andere roadsters in dezelfde prijsklasse. MG product design director Peter Stevens heeft de boodschap goed begrepen en maakt veel goed met deze TF. Zo is de standaarduitrusting meer van deze tijd met centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm en twee airbags en ABS etc.
Bij de Brooklands uitvoering is het beige dashboard wel een punt van kritiek, want het reflecteert enorm in de voorruit. Vooral bij een lage zon met afwisselend schaduw en verblindend licht is het vermoeiend om steeds te bepalen wat een obstakel buiten de auto en wat slechts een reflectie van het dashboard is.

Het beige dashboard is niet het enige onderdeel van de "Brooklands" editie. Ook de met leder beklede stoelen zijn in beige uitgevoerd wat heel chique staat. In tegenstelling tot zwart leder, wordt een beige interieur veel minder heet wanneer de auto enige tijd in de zon is geparkeerd! Het beige dashboard is aangekleed met precies de juiste hoeveelheid houtinleg om het Britse gevoel compleet te maken. Sportieve en vooral smaakvolle elementen komen van de 16 inch lichtmetalen velgen, de vele chromen details, de aluminium pookknop en witte wijzerplaten (inclusief olietemperatuurmeter en analoog klokje).

Prestaties

Ook het uiterlijk van de TF is onder handen genomen ten opzichte van de voorganger door een meer agressieve en moderne uitstraling. De lijnen zijn gladder en scherper, zeker aan de voorzijde. Aan de achterzijde is de auto slechts op details aangepast, omdat hier simpelweg weinig ruimte was voor verbetering. Vooral de dubbele uitlaat maakt de uitstraling compleet, want wie de achterkant aanschouwt heeft het idee dat dit een auto is om heel serieus te nemen.

Hoe serieus de auto moet worden genomen is afhankelijk van de gekozen motor. De TF is naar keuze leverbaar met een 115, 120, 136 of 160 pk sterke motor. De TF Brooklands is 136 pk sterk en rijdt daarmee sportief en vlot, zonder sensationeel te worden. De motor heeft iets last van een ochtendhumeur en is de eerste minuten na een koude start merkbaar minder soepel. Bovendien schakelt de TF kort en relatief zwaar, wat heel fijn is met warme motor, maar de auto wat onwillig maakt met koude motor. Voor het koppelen is een heel bescheiden pedaaldruk vereist. Met gesloten dak is het motorgeluid onmiskenbaar aanwezig, maar niet storend. Met open dak is de motor nauwelijks hoorbaar, wat opnieuw bijdraagt aan een zekere mate van comfort die geen rit (in ons geval, 800km naar Normandië) met de TF te lang maakt.

Middenmotor

Waar de TF zich onderscheidt van de meeste andere cabrio's is de middenmotor. Door de motor in het midden van de auto te plaatsen, is de balans heel anders dan gebruikelijk. Het gewicht van de motor en de inzittenden bevindt zich precies in het midden van de auto. Het effect van dit centraal geplaatste gewicht is minder duidelijk dan bij z'n voorganger. De TF is geraffineerder, rustiger en veiliger (hiervoor heeft de auto zelfs onderscheidingen in de wacht gesleept). Het effect van de middenmotor is bij de TF vooral merkbaar bij snel genomen bochten. Dan is de auto beduidend leniger en stabieler dan menig andere cabrio.

Niet alleen is de TF wendbaar, de bochten zijn beter aan te voelen en de bochtsnelheden liggen hoger. Wie eenmaal een middenmotor heeft ervaren, zal daarom niet snel terug willen naar een meer conventionele auto. Een nadeel van de middenmotor is wel dat de auto op de grens heviger reageert dan gebruikerlijk. De TF reageert nauwelijks op gasgeven in de bocht, maar het effect van gas loslaten in een snelle bocht is wel duidelijk merkbaar.

Conclusie

Wat maakt de MGTF tot de best verkochte cabriolet in z'n segment? Puur rationeel gezien is de TF niet de snelste cabrio en biedt de auto niet de beste prijs/prestatie verhouding. De aantrekkingskracht van de TF bestaat uit twee delen. De naam MG heeft nog steeds een zekere magie en uitstraling. Vooral deze Brooklands-editie maakt dat helemaal waar. Het andere deel van het antwoord is te vinden in de rijeigenschappen. De MGTF is één van de weinige cabrio's met een echte middenmotor, binnen een budget dat voor velen haalbaar is. Daarom is de MGTF de best verkochte cabriolet in z'n segment.

  Autotest AutoZine 24-06-2003 (MGTF 1.8I 135 Brooklands SE)

  Triotest Autoweek 27-09-2003 (40) (Fiat Barchetta 1.8 16V * Mazda MX-5 1.8 S-VT * MGTF 135 1.8I Brooklands SE)