||  MG HISTORIE  ||


Het ontstaan van van het merk MG

MG staat voor Morris Garages, die in eerste instantie een dealer was voor Morris (Automobielen) en welke ook eigendom was van William Morris, en later genaamd Lord Nuffield. Toen Cecil Kimber general manager werd in 1922 begon het bedrijf met aanpassingen aan de standaard Morris Cowleys zoals het verlagen van het chassis en het aanbrengen van een meer sportieve carroserie.

William Morris, later Lord Nuffield, was born in 1877. He left school at 15, and worked in Oxford, first as a repairer and maker of bicycles, then of motor cycles and finally of cars. He was one of the first British industrialists to introduce mass production methods. His company, Morris Motors Ltd, prospered in the years after the First World War.

From the first Morris Oxford of 1913 to the still familiar post-war Morris Minor, his Morris and MG cars were known around the world and particularly in the British Commonwealth.

Lord Nuffield was made a baron in 1934, and a viscount in 1938, and took the name of Nuffield, the Oxfordshire village where he had settled. He died in 1963.

In 1924 adverteerde Morris Garages met de "MG Special four-seater Sports" en had men het beroemde achthoekige logo in gebruik genomen.

Morris Garages ontgroeide zijn onderkomen driemaal voordat ze verhuisden naar Abingdon in 1929 en werd het bedrijf hernoemd naar de MG Car Company.

Productie van de eerste MG's eind van de twintiger jaren in Engeland.

Tijdens de begin jaren dertig werd de naam MG synoniem met de term "sports car". Hun auto's werden gepromoot door successvolle race wedstrijden. In 1935 verkocht William Morris al zijn prive bedrijven aan Morris Motors.

Puristen zijn niet blij met deze stap omdat in hun ogen MG nooit meer hetzelfde zou zijn. Minder modellen, minder race wedstrijden waaraan meegedaan werd en de MG badge die op niet MG modellen werden geplaatst zoals de Morris Oxford en 1300. Realisten echter geven aan dat zelfs na Kimbers dood in 1945 betaalbare sportauto's werden gemaakt en verkocht zoals de TC, MGA, Midget en MGB. De werkelijke doodsteek kwam volgens hen door het management van British Leyland's die de naam in de jaren 70 verkwanselden.

De productie van MG auto's in Abingdon werd gestaakt in 1980. Van 1982 tot 1990 waren de auto's niets anders dan herlabelde en getunede Maestro's, Montego's en Metro's. MG enthousiasten werden in 1992 verblijd met een nieuwe RV8 en de latere MGF in 1995 en MGTF in 2002 welke meer op de oude leest geschoeid zijn.